Застереження Мінфіну щодо ризиків, які несе опублікований Комітетом ВР з податкової та митної політики законопроект зі внесення змін до роботи Системи моніторингу ризиків з ПДВ

9/15/17

Застереження Міністерства фінансів щодо можливих ризиків, які несе законопроект про модифікацію системи зупинки реєстрації податкових накладних, розроблений Комітетом ВР з питань податкової та митної політики

Цього тижня ми вже публікували звіт щодо роботи Системи моніторингу ризиків з ПДВ. Це система, яка працює як невід’ємна частина процесу автоматичного відшкодування ПДВ, завдяки якому з квітня платникам вже було відшкодовано 50,6 млрд гривень.

Разом ці два процеси попереджують мільярдні схеми з розкрадання ПДВ (перепродаж ПДВ) і неправомірні відшкодування, забезпечують регулярні та повноцінні відшкодування ПДВ чесним платникам та загалом мають на меті встановлення рівних та прозорих правил гри в податковій сфері. Автоматичне відшкодування ПДВ не може існувати окремо від системи зупинки податкових накладних.

Система моніторингу пройшла етап впровадження і зараз її робота постійно моніториться Мінфіном спільно з ДФС на предмет можливих недоліків, що дозволяє їх усувати та оперативно реагувати на можливі виклики. Можна стверджувати, що на даному етапі Система моніторингу ризиків з ПДВ працює стабільно та ефективно.

Водночас, ми спостерігаємо намагання Комітету Верховної Ради з питань податкової та митної політики суттєво змінити систему саме на етапі, коли вона вже повноцінно працює і стає очевидним, що вона справді ефективно протидіє формуванню фіктивного ПДВ та забезпечує можливість регулярного відшкодування ПДВ в автоматичному режимі. Суттєва модифікація або скасування діючої системи стане справжнім полегшенням для схемників, які зараз шукають шляхи обходу та махінацій з ПДВ.

Сьогодні на сайті Верховної Ради було опубліковано розроблений Комітетом проект Закону ”Про внесення змін до підрозділу 2 розділу ХХ “Перехідні положення” Податкового кодексу України щодо зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних”, розроблений за участі Комітету, яким пропонується начебто “продовження тестового режиму” роботи системи.

Хоча під цим сумнівним приводом пропонується узаконити процедуру ручного блокування накладних за бажання керівника регіональної ДФС. По-перше, нелогічним є пропозиція повернення до тестового режиму, коли система вже повноцінно і ефективно працює. По-друге, пропонований Проект Закону не передбачає продовження тестового режиму зупинки податкових накладних, а пропонує запровадження принципово нової системи реальної зупинки податкових накладних, яка містить великі корупційні ризики.

Проаналізувавши ризики, які несе в собі проект Закону, ми бачимо такі наслідки його можливого ухвалення:

  • Ті, хто зараз не підпадають під ризики, потенційно почнуть підпадати під критерії ризику. Затвердження критеріїв на рівні ДФС — це потенційний ризик для зловживань з критеріями і порушення принцивіп непоєднання функцій контролю та формування політики в одному органі, що створює конфлікт інтересів. Згідно чинної процедури, перелік критеріїв погоджуються з Державною регуляторної службою та Міністерством юстиції.
  • Створюється паралельний механізм, який має великі корупційні ризики, коли регіональна податкова “за власним бажанням” може зупинити податкову накладну. Голови регіональних податкових, не зважаючи на критерії ризику, матимуть право зупиняти податкові накладні. Далі, ці ж голови податкових будь приймати рішення про відновлення реєстрації. Створюється механізм, який несе значні корупційні ризики.
  • Відновлюється практика зняття податкового кредита “по ланцюжку контрагентів” та відповідальність перекладається на покупця. Податкові накладні, які підпали під критерії ризику та реальність яких не було підтверджено обласними комісіями ДФС, втрачають право на безумовний податковий кредит. ДФС матиме право зняти податковий кредит у покупця або його контрагентів або відмовити у відшкодуванні ПДВ на ці суми.
  • Ті, хто зараз отримують відшкодування ПДВ в автоматичному режимі, потенційно будуть позбавлені такої можливості.

Пропонований алгоритм роботи системи зупинки можна переглянути у презентації.

Варто зазначити, що, згідно з показниками моніторингу ефективності системи, потреби у її скасуванні або, тим паче, у такому “покращенні” немає.

В результаті роботи Системи моніторингу ПДВ:

  • Обсяг фіктивного ПДВ зменшився майже в 10 разів порівняно з показниками початку року.
  • Позитивна динаміка підвищення нарахувань з ПДВ за рахунок детінізації економіки.

За 2 місяці роботи системи вже:

  • Відсоток зупинених податкових накладних зменшився в 4.5 разів і складає всього 0.3% від загальної кількості накладних
  • Налаштована робота як всередині ДФС, так і з платниками — станом на вересень, відсутні випадки порушення термінів розгляду комісією ДФС повідомлень від платників
  • Кількість нових підприємств, які підпадають під критерії ризику, стрімко падає за рахунок врахування від підприємств реального сектору “технологічних таблиць”, які підприємства можуть подати задля уникнення повторної зупинки податкової накладної
  • ДФС вже враховано більше 12 тисяч таблиць, наданих платниками податків
  • МФУ вже напрацьовано та відправлено на погодження перелік змін, що максимально виведуть з системи реальні підприємства та, особливо, с/г галузь одразу після реалізації ініціативи.

Міністерство фінансів відкрито до професійної дискусії і закликає до обговорення ініціативи Комітету та можливих ризиків її імплементації перед рішенням щодо доцільності прийняття відповідного законопроекту.

Завантажити схему-аналіз

Ви можете виділити цікаві вам фрагменти тексту, які будуть доступні по унікальному посиланню в адресній стрічці браузера.

Виділити