Промова Міністра фінансів на засіданні Економічного Комітету – Звіт Уряду за 2015 рік

2/10/16

Промова на Економічному Комітеті – Звіт Уряду за 2015 рік
10 лютого 2016 року


Шановні народні депутати, шановні колеги, гості, запрошені!

Минулий рік був роком перших економічних й фінансових здобутків в результаті проведених заходів й нашої спільної роботи з вами, що врешті дозволило стабілізувати економічну ситуацію в країні, захистити та відвести нашу державу від краю прірви й отримати перший запас міцності. Ця стабілізація й запас міцності ще крихкі, й нам потрібно ці тенденції продовжувати, щоб трансформувати їх в реальний економічний ріст, створення нових робочих місць та поліпшення добробуту громадян.

Хочу вам нагадати, з чого ми почали – на початку 2015 року Україна ледь могла фінансувати базові соціальні статті витрат державного бюджету. Ми не мали чим сплачувати пенсії та зарплати із-за обмілілих рахунків в нашій скарбниці.
Але нам вдалося це виправити, створити умови для того, щоб мати підстави очікувати кращого майбутнього. Свідченням цього є наявні факти:
• Рахунки Казначейства наповнені й ми маємо ліквідність задля вчасної сплати всіх соціальних стандартів (в грудні 2015 року були заплачені пенсії за січень цього року навіть перед початком місяця);
• Відновлення резервів НБУ з рівня лише одного місяця критичного для країни імпорту (5 млрд. дол. США) до безпечного рівня трьох місяців покриття ( 13 млрд. дол. США). Це вкрай негативно позначалося на всій країні та її громадянах й минулого року ми пережили чергову хвилю глибокої девальвації саме внаслідок відсутності резервів та невпевненості у наявності фінансування в майбутньому.
• інфляцію стабілізовано й вона невпинно спадає з високих 14% в квітні 2015 року до місячної дефляції 1.3% в жовтні місяці минулого року.
• відбулась кардинальна зміна тренду падіння реальної економіки що почалась ще з 2012 року на позитивний ріст – так поквартальний індекс зміни ВВП від падіння 5.3% в першому кварталі 2015 року переріс в ріст 0.7% в третьому кварталі минулого року, перший ріст за останні два роки, й четвертий квартал 2015 року прогнозовано має показати ще кращий результат.

Зараз в результаті проробленої роботи й закладеного фундаменту, ми дивимось на 2016 рік з оптимізмом й чекаємо позитивного економічного росту. Це все підкреслює наскільки глибокі й структурні зміни потрібно було зробити, щоб припинити це стрімке падіння нашої економіки.

Що ж вдалось зробити в 2015 році для розвороту негативного тренду й отримання таких результатів - наступні ключові позиції я хочу прозвітувати:

Перше – це наша співпраця з міжнародними партнерами – що допомогло встояти країні й провести структурні реформи.
Аби припинити невпинну девальвацію гривні та двозначні темпи інфляції, нам потрібно було терміново заручитись фінансовою підтримкою закордонних партнерів. Ця підтримка була потрібна для “покриття" дефіциту платіжного балансу в обсязі 40 млрд. дол. США протягом наступних чотирьох років. (2015-2018)
Нам вдалося домовитися з МВФ – який є головною ланкою зазначеної міжнародної фінансової коаліції – й ухвалити кредитну програму у розмірі 17,5 млрд. дол. США на найближчі 4 роки. Це найбільша за обсягом програма допомоги в історії цієї організації у розрахунку на душу населення країни-отримувача.
Ми також домовилися з нашими двосторонніми та багатосторонніми партнерами про отримання додаткового фінансування у розмірі 7,5 млрд. дол. США.
Й решту 15 млрд. дол. США ресурсу ми отримали внаслідок проведеної реструктуризації боргу.
Умовою для відкриття й надання кожного траншу усіх міжнародних кредитних ліній є продовження реформ й виконання структурних змін згідно розробленого Урядового Плану-Дій. В 2015 році ми вже отримали два транші від МВФ у загальному розмірі 6,7 млрд. дол. США , а також понад 3 млрд. дол. США від наших офіційних партнерів США, ЄС, Світового Банку, Канади, Німеччини, Японії та Норвегії.
Наразі готуються додаткові угоди про надання аналогічної підтримки з боку ЄБРР, ЕІБ, Польщі, Швейцарії та Туреччини. Усі вони є учасниками нашої міжнародної фінансової коаліції.

Третє - завдяки реструктуризації наших зовнішніх боргових зобов’язань, проведеної в 2015 році, ми списали 20% нашого зовнішнього комерційного боргу.
Зокрема, ми реструктуризували боргів на загальну суму 18.7 млрд. дол.. США, з яких
• 15 млрд. суверенних євробондів,
• 2.7 млрд. євробондів Укрексімбанку та Ощадбанку,
• 0.5 млрд. євробондів міста Києва й
• 0.5 млрд. євробондів Укразалізниці

В результаті реструктуризації ми отримали:
• Списання на 3 млрд. дол. США
• Відстрочення сплати 12 млрд. на після 2018 рік на загальну суму
• Залишок (3.0+ 0.5) в процесі реструктуризації

Таким чином, завдяки вже досягнутим угодам по реструктуризації, ми забезпечили зменшення тиску на платіжний баланс України на період 2015-2018 роки в обсязі 12 млрд дол.
Це кардинально зменшило потребу країни у валюті у минулому, поточному і наступні 2 роки, і тим самим знизило тиск на валютний ринок, що має значний вплив на темпи інфляції в Україні. Без цієї реструктуризації, ми мали б оголосити повномасштабний дефолт, який надовго загальмував би відновлення економічного зростання.
Також важливо розуміти, що лише цього року реструктуризація боргу зекономить для бюджету майже 64 млрд. грн.. (по обслуговуванню й погашенню). Ця економія вже врахована в балансі прийнятого бюджету на 2016 рік, що нам й дозволило його збалансувати й привести до запрограмованого розміру дефіциту в 3.7% ВВП.

Четверте – це дисциплінована бюджетна політика, завдяки якій нам вдалось зменшити розмір дефіциту державного бюджету Україну, адже чим більший дефіцит у країні - тим більший у ній ризик інфляції, девальвації, тим більша необхідність у залученні нових боргів, та виникнення нових економічних криз.
Ще 2 роки тому, у 2014 році, загальний дефіцит зведеного бюджету разом з Нафтогазом, накопичений за попередні роки, складав 10,1% ВВП. Це означало, що весь цей дефіцит ми мали профінансувати за рахунок збільшення боргу. Саме це, в свою чергу, створює тиск на прийдешні покоління, адже з року в рік збільшує відсоткові платежі, які робить держава. Якщо у 2006 році обслуговування боргу нам вартувало 0.5% ВВП, то в 2015 році ми мали сплатити вже майже 5% ВВП, співмірний з нашими всіма видатками на оборону й безпеку.

Ми розпочали вкрай важливий процес зменшення дефіциту. Вже в цьому році рівень дефіциту бюджету знизиться до 3.7% ВВП, а рівень дефіциту Нафтогазу, який традиційно покривається за рахунок випуску державного боргу, й у 2014 році коштував нам 110 млрд грн, зменшиться до нуля.

Ми також розпочали надзвичайно важливий процес зменшення державних видатків, які у 2014 р. становили близько 53% ВВП. Завдяки системним зусиллям Міністерства фінансів та всього Уряду, зведені видатки державних фінансів у 2016 р. знизяться до 44% ВВП. Це суттєва фіскальна консолідація майже на 10% ВВП за 2 роки.

Також хочу зауважити, що знизити державні видатки ми змогли з одночасним забезпеченням достатнього фінансування всіх державних потреб. А саме, ми:
• вчасно фінансуємо усі бюджетні витрати, не маємо заборгованості за виплатою зарплат або пенсій
• ми забезпечили найбільший оборонний бюджет за всю історію України, на рівні 5% ВВП (114.5 млрд. грн.)
• ми посилили соціальний захист наших громадян (закладено дво-етапне з 1 квітня й 1 грудня підняття соцстандартів на загальну 12.5%) (соціальний захист – 245 млрд., включаючи трансферт з держбюджету ПФ, або 29% всіх видатків зведеного бюджету в 2016 році)
Ще одним, надзвичайно важливим досягненням для нас було наблизити прийняття управлінських державницьких рішень до місцевих громад. Задля цього ми успішно провели фіскальну децентралізацію, передавши місцевому самоврядуванню частину повноважень та фінансових ресурсів. Реальний обсяг фінансового ресурсу (по загальному фонду) на місцях у 2015 році збільшився на 42% або на 30 млрд. грн. У 2016 році ми прогнозуємо подальший 40%- відсотковий ріст ресурсної бази місцевих громад. Тобто лише за два роки доходи місцевої влади збільшаться майже вдвічі.
Досягти цього вдалося, зокрема, завдяки значному розширенню місцевої бази доходів. Два моменти можу виділити:
• Запровадження оподаткування нерухомого майна.
• Запровадження акцизного податку з реалізації через роздрібну торговельну мережу пива, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та палива за ставкою 5% від обсягу реалізації.

Також ми суттєво збільшили ресурс для капітальних інвестицій на місцях за рахунок:
• Державного фонду регіонального розвитку (3.0 млрд. грн. проти 2.9 млрд. грн. у 2015 р.) ;
• Коштів на підтримку формування інфраструктури 159 об’єднаних територіальних громад - 1.0 млрд. грн. (0 грн. у 2015 р.);
• Субвенції на соціально-економічний розвиток окремих територій (1.9 млрд. грн.) (у 2015 році - 780 млн. грн.). Розподіл субвенції між місцевими бюджетами здійснюватиметься КМУ за погодженням з комітетом ВРУ з питань бюджету;

Втім, все вище перераховано це лише частина нашої стратегії, спільно з НБУ ми також працюємо над посиленням банківської системи.
Задля оздоровлення банківської системи ми сприяли:
• В тому числі ухваленню Верховною Радою України закону про відповідальність пов’язаних сторін;
Задля підсилення Фонду гарантування вкладів ми сприяли:
• ухваленню Верховною Радою України закону, що посилює захист прав вкладників;
• У 2015 році здійснено кредитування Фонду гарантування вкладів фізичних осіб шляхом випуску ОВДП на загальну суму 41,5 млрд. грн.
Ми також підсилюємо роботу державних банків:
• проведено процедуру передачі активів та пасивів проблемного банку «Київ» «Укргазбанку»;
• Обрано голову Укргазбанку на відкритому конкурсі (розробляється стратегія виходу держави із капіталу цього банку);
• Внесено проблемний «Український банк реконструкції та розвитку» до переліку об'єктів, що підлягають виведенню з ринку в 2016 році.
• Нещодавно Укрексімбанк було докапіталізовано на 9 млрд. грн.. й Ощадбанк на 5 млрд. грн.
Ми працюємо над тим, щоб відновити кредитування банками реального сектору економіки, задля цього наші зусилля були направлені на вирішення й полегшення проблематики непрацюючих кредитів. Задля цього:
• Розроблено та подано в парламент проект Закону «Про фінансову реструктуризацію» для вирішення питання проблемних кредитів для компаній.
• Розроблено та подано в парламент проект Закону «Про реструктуризацію зобов’язань громадян України за кредитами в іноземній валюті, що отримані на придбання єдиного житла (іпотечні кредити)» (37 тис. родин з єдиним соціальним житлом + пільгові категоріі (інваліди 1 групи, учасники АТО й спадкоємці, ветерани війни, багатодітні сім`ї, загальна заборгованість 20 млрд. грн. або 40% у загальному портфелі валютної іпотеки фізичних осіб).

Податкова сфера
Наші цілі в податковій сфері - створити податкову систему, що буде простою, справедливою, та прозорою. Для цього ми маємо знизити податкове навантаження, знизити адміністративний тиск та викорінити корупцію.
Отже, ми змогли забезпечити в минулому році – це значне зниження податкового навантаження в економіці.
Ми знизили ставку ЄСВ з середнього 41% рівня до 22%, та замість більше 80 різних ставок цього податку запровадили одну, з двома невеликими виключеннями.
Також ми у двічі зменшили ставки рентної плати на видобуток нафти та газу з 55/28 до 29/14, що має надати суттєвого економічного стимулу задля нарощування внутрішнього видобутку.
Другий напрямок нашої роботи - це зменшення адміністративного тягаря на бізнес при сплаті податків. Аби досягти цього, ми зробили:
- реєстрацію бізнесу за 24 години;
- електронний сервіс, що дозволяє платникам податків отримувати дані про свою сплату податків в ДФС в електронному вигляді, не звертаючись до ДФС;
- eлектронна акцизна накладна на пальне має запрацювати з 1 квітня;
- запущено онлайн сервіс (пілотний проект) для виявлення точок продажу ліцензованої алкогольної та тютюнової продукції;
- спрощено податкові декларації;
- для спрощення процедур ліцензування підакцизних товарів розпочато публікацію інформації Єдиного реєстру ліцензій на офіційному сайті ДФС;
- введено в дію систему показників для більш точної і рівномірної оцінки ризиків в митному оформленні товарів.

Наступний важливий напрямок - це боротьба з корупцією в податковій сфері. Ключові кроки у цьому напрямку – максимальне спрощення взаємодії платника податків зі збирачем податків.

Для цього ми:
- запровадили електронне адміністрування ПДВ;
- разом з Верховною Радою забезпечили ухвалення рішення про публічність реєстрів відшкодування ПДВ;
- разом з Верховною Радою забезпечили ухвалення законодавства щодо електронного адміністрування акцизів на пальне.

І, звичайно, боротьба з корупцією у податковій та митній сферах не можлива без інституційного реформування ДФС. Таку реформу ДФС ми розпочали у червні 2015 року з ухвалення та презентації чіткого дворічного плану дій щодо реформування фіскальної служби.

В рамках цієї реформи вже маємо наступні результати:
- Реорганізовано структуру ДФС по функціональним напрямкам;
- Реформується Офіс великих платників податків (за західними зразками);
- Звільнено 345 осіб на виконання Закону «Про очищення влади» з керівного складу;
- провели незалежне тестування перших 877 співробітників митниці;
- На 50% збільшилася кількість відкритих кримінальних проваджень за результатами внутрішніх розслідувань в ДФС - з 348 до 537;
- Запроваджено антикорупційну гарячу лінію на ДФС. З отриманих 298 дзвінків про можливі корупційні дії ДФС, отриманих на неї, підтверджено факт злочину по 46 випадках;
- Скоротили 9 тис. співробітників ДФС. Водночас, хочу зазначити, що такого скорочення не достатньо для досягнення встановленого ліміту кількості співробітників ДФС, і ми очікуємо на скорочення ще 9 тис податківців та митників до кінця лютого.
Розпочато демілітаризацію податкової міліції. Частину вогнепальної зброї передано Національній гвардії.
- Домовлено з податковими та митними адміністраціями США, Великобританії, Канади, Литви, Польщі та ін. країн про технічну допомогу в процесі проведення реформи ДФС.

Також важливий напрямок в рамках реформування ДФС - це реформування митниці.
• Розпочато експеримент у 4 регіонах, в рамках якого 50% додаткових коштів. що понад планом надійшли з митниці, спрямовуються на будівництво місцевих доріг. В рамках цього експерименту в розпорядження Львівської області надійшло додаткові 312 млн грн, Луцької - 104 млн грн, Чернівецької - 129 млн грн.
• На кошти ЄС в рамках Програм прикордонного співробітництва ми вже розпочали розбудову 7 пунктів пропуску на кордонах з ЄС (3 пунктів пропуску на кордоні з Польщею, 2 – на кордоні з Румунією, 1 - зі Словаччиною, 1 - з Угорщиною).
• Підписано угоду з Польщею на 100 млн. євро щодо фінансування створення спільних сучасних європейських автомобільних пунктів пропуску на західному кордоні.

Шановні депутати, підсумовуючи, хочу сказати, що за минулий рік ми з вами зробили надзвичайну роботу по стабілізації ситуації в економіці України, подоланні найбільших економічних викликів, та початку розв’язання глибоких структурних проблем в економіці України. Це все дозволило нам, за потужної підтримки наших міжнародних партнерів, та вашої підтримки, сьогодні вже набагато більш впевнено дивитися у майбутнє. Проте ця стабільність не є “міцною ще”, і якщо ми не будемо продовжувати важкі, непопулярні, але вкрай необхідні структурні реформи, і не будемо дотримуватися жорсткої бюджетної політики, ми знову ризикуємо повернутися у стан малокерованої економічної кризи.

Тому я прошу вас допомогти нам і далі просуватися цим складним, але дуже важливим шляхом, аби цементувати нашу стабільність, та забезпечити надійне підґрунтя для стрімкого та сталого економічного зростання.

Дякую за увагу!

Ви можете виділити цікаві вам фрагменти тексту, які будуть доступні по унікальному посиланню в адресній стрічці браузера.

Виділити